ΕΝΤΟΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΟΤΑΜΟ ΕΡΑΣΙΝΟ ΑΝ.ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΥΓΡΟΤΟΠΟΥ ΒΡΑΥΡΩΝΑΣ
Σε εξώδικη διαμαρτυρία προχώρησαν κάτοικοι της περιοχής Μαρκόπουλου κατά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της εταιρίας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΔΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΕ, για το σταμάτημα των έργων διευθέτησης του ρέματος Ερασίνου, που περιλαμβάνουν εγκιβωτισμό του ποταμού με συρματοκιβώτια σε συνολικό μήκος 10 χιλιομέτρων και δημιουργία φράγματος στο ανάντη τμήμα του.
Παράλληλα, οι Φορείς και Κινήσεις για την Προστασία των Ρεμάτων-Ρεματτική με επιστολή τους προς το Υπουργείο κάνουν σαφή την πρόθεσή τους να συνεχίσουν το δικαστικό αγώνα σε περίπτωση που το Υπουργείο επιμείνει στη συνέχιση των ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΕΡΓΩΝ που ξεκινούν χωρίς να έχει γίνει προηγηθεί οριοθέτηση του ρέματος με Προεδρικό Διάταγμα, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία (ν.4258/2014) αλλά και απόφαση του ΣτΕ. Ανάλογες ενέργειες θα κινηθούν και κατά οποιουδήποτε φορέα συνεισφέρει στην εκτέλεση των παράνομων εργασιών.
Η απόφαση του ΣτΕ (Ε’ τμήμα, Αρ.5/2020) μπορεί να απέρριψε το αίτημα ακύρωσης της δημοπρασίας του έργου, όμως κάνει απολύτως σαφές ότι «Ο νόμιμος καθορισμός των οριογραμμών του ρέματος, η έκδοση δηλαδή της σχετικής διοικητικής πράξης από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πρέπει να προηγηθεί της εκτελέσεως των έργων» και αυτήν τη στιγμή που ξεκινούν τα έργα, αυτό δεν έχει γίνει.
Παρ΄ όλα αυτά και παραβλέποντας τόσο τη σχετική νομοθεσία όσο και την Απόφαση του ΣτΕ, η Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών & Εγγειοβελτιωτικών Έργων (ΔΑΕΕ –Δ19), του Υπουργείου Υποδομών, υπέγραψε στις 9/11/2020 Σύμβαση για την εκτέλεση του έργου με την εταιρία Ελληνική Υδροκατασκευαστική ΑΕ και σχεδόν αμέσως τους έδωσε εντολή έναρξης εργασιών.
Ο εγκιβωτισμός και το φράγμα στον Ερασίνο, εκτός της καταστροφής σε ένα ποτάμι ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, εκτός της υποβάθμισης του περιβάλλοντος χώρου ενός σημαντικότατου αρχαιολογικού μνημείου (Ναός Αρτέμιδος) που ιστορικά σχετίζεται άμεσα με το ποτάμι και την πλημμυρική του ζώνη, θα επιφέρει συρρίκνωση ενός υγροτόπου μοναδικής αξίας για την Αττική, του υγρότοπου της Βραυρώνας. Η περιοχή στις εκβολές του ποταμού έχει ενταχθεί στο δίκτυο NATURA (GR3000004-Βραυρώνα Παράκτια Θαλάσσια Ζώνη), φιλοξενεί 18 είδη οικοτόπων της Οδηγίας 92/43/ΕΕ, 210 είδη πτηνών από τα συνολικά 440 της Ελλάδας , 73 απειλούμενα είδη (53 πτηνά του Παραρτήματος Ι της οδηγίας 79/409/ΕΕ και 20 ερπετά και αμφίβια του Παραρτήματος ΙΙ της οδηγίας 92/43/ΕΕ), καθώς και πολλά ακόμη είδη χλωρίδας και πανίδας.
Το «αντιπλημμυρικό» έργο γίνεται σε ένα ποτάμι που ΔΕ ΔΙΑΣΧΙΖΕΙ ΚΑΤΟΙΚΗΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ παρά μόνο αγροτικές εκτάσεις. Οι φυσικοί πλημμυρισμοί των εκτάσεων αυτών λειτουργούσαν ευεργετικά για τις καλλιέργειες μέχρι τη δημιουργία του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο αύξησε τις επιφανειακές απορροές και κυρίως υποβάθμισε δραματικά την ποιότητά τους. Τα όμβρια ύδατα του αεροδρομίου, που είναι επιβαρυμένα με λάδια και βαρέα μέταλλα από τις πίστες, τα parking κλπ , απορρέουν νότια προς τον Ερασίνο ποταμό και βόρεια προς το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας, υποβαθμίζοντας ολοένα και περισσότερο τα πλούσια οικοσυστήματα των δύο ποταμών. Η ποιοτική υποβάθμιση των νερών που δέχεται ο Ερασίνος ποταμός ήδη έχουν μετατρέψει σημαντικό τμήμα των καλλιεργούμενων εκτάσεων της πεδιάδας σε άγονη γη, ενώ η ποσοτική αύξηση του νερού που κατακλύζει τις ΦΥΣΙΚΕΣ πλημμυρικές ζώνες του ποταμού έχουν οδηγήσει σε μεγαλύτερο πλημμυρισμό του αρχαιολογικού χώρου στις εκβολές.
Το πρόσχημα της «προστασίας του Ναού της Αρτέμιδος» σε καμία περίπτωση δε δικαιολογεί το φαραωνικό έργο που ξεκίνησε, το οποίο έτσι κι αλλιώς δεν θα μπορέσει να τον προστατέψει περισσότερο από ένα απλό ανάχωμα.
Αντί του φαραωνικού αυτού έργου που ξεκίνησε με δαπάνες του δημοσίου, θα έπρεπε το αεροδρόμιο να υποχρεωθεί για τη συγκράτηση όλων των επιφανειακών απορροών που προέρχονται από τη λεκάνη του σε κατάλληλες εγκαταστάσεις, στη συνέχεια την υποβολή τους σε βιολογικό καθαρισμό και τέλος τη διάθεσή τους με κατάλληλο ρυθμό στους αποδέκτες ώστε να μην αυξάνεται η περιβαλλοντική επιβάρυνση των ποταμών και ο πλημμυρικός κίνδυνος. Αυτό άλλωστε αποτελούσε προϋπόθεση της αδειοδότησης του αεροδρομίου και είναι η μόνη ορθολογική μέθοδος για να προστατευθεί όχι μόνο ο αρχαιολογικός χώρος, αλλά και το δημόσιο χρήμα, το ποτάμι, ο υγρότοπος, η βιοποικιλότητα της Αττικής, η αγροτική γη και η ποιότητα ζωής των κατοίκων της Αττικής.
ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΟ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟΝ ΕΡΑΣΙΝΟ ΠΟΤΑΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΓΡΟΤΟΠΟ ΤΗΣ ΒΡΑΥΡΩΝΑΣ.
28/11/2020, Φορείς και Κινήσεις για την Προστασία των Ρεμάτων-Ρεματτική, remattiki@gmail.com
Ακολουθήστε μας στην σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα