«Λύγισαν» στον καύσωνα τα ηλεκτρικά λεωφορεία – Σημαντικά προβλήματα στα δρομολόγια λόγω υψηλών θερμοκρασιών
Τα πρώτα σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία τους παρουσίασαν τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία του στόλου της ΟΣΥ, καθώς ο καύσωνας με θερμοκρασίες άνω των 40°C προκάλεσε αλυσιδωτές δυσλειτουργίες, με αποτέλεσμα δεκάδες οχήματα να μην καταφέρουν να ολοκληρώσουν τα δρομολόγιά τους.
65 ηλεκτρικά λεωφορεία εκτός υπηρεσίας
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», περίπου 65 από τα συνολικά 240 ηλεκτρικά λεωφορεία που έχουν ενταχθεί στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αντιμετώπισαν σοβαρά τεχνικά προβλήματα, κυρίως λόγω της υπερφόρτωσης των ηλεκτρικών συστημάτων και της υπερθέρμανσης των κινητήρων.
Η συνεχής λειτουργία των κλιματιστικών, απαραίτητη για τη μεταφορά επιβατών σε ακραίες θερμοκρασίες, οδήγησε σε ταχύτατη αποφόρτιση των μπαταριών και σε υπερθέρμανση κρίσιμων εξαρτημάτων. Ορισμένα λεωφορεία επέστρεφαν στα αμαξοστάσια με μόλις 7% μπαταρία, δηλαδή πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας του 20% που προβλέπουν οι τεχνικές προδιαγραφές.
Σοβαρά ερωτήματα για την ανθεκτικότητα του στόλου
Όπως επισημαίνουν οδηγοί και τεχνικοί, σχεδόν το 1/4 του στόλου παρουσίασε σοβαρή πτώση στην αυτονομία, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για την επιχειρησιακή αντοχή των οχημάτων υπό συνθήκες καύσωνα – συνθήκες που πλέον δεν θεωρούνται ακραίες, αλλά μάλλον συνηθισμένες για τα ελληνικά καλοκαίρια.
«Ήταν το πρώτο πραγματικό crash test του νέου στόλου, σε πλήρη ανάπτυξη και σε ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες», ανέφεραν πηγές του ΟΑΣΑ, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επανεκτίμηση των τεχνικών ορίων των οχημάτων και προσαρμογές στα πρωτόκολλα λειτουργίας.
Πιθανές λύσεις και επόμενα βήματα
Το περιστατικό φέρνει στην επιφάνεια την ανάγκη για ενισχυμένη ενεργειακή διαχείριση, καλύτερο σχεδιασμό των δρομολογίων τις ημέρες με ακραίες θερμοκρασίες, καθώς και πιθανή αναβάθμιση της υποδομής φόρτισης και ψύξης στα αμαξοστάσια.
Παράλληλα, τίθενται ζητήματα σχετικά με:
- Την καταλληλότητα του συγκεκριμένου τύπου ηλεκτρικών λεωφορείων για την ελληνική πραγματικότητα
- Την ανάγκη για δοκιμές σε πλήρες φάσμα θερμοκρασιακών συνθηκών πριν την ένταξή τους στην κυκλοφορία
- Την εκπαίδευση των οδηγών και τεχνικών στην αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών
Η εμπειρία του καύσωνα του Ιουλίου 2025 αποδεικνύει ότι, αν και τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό και την περιβαλλοντική αναβάθμιση των μεταφορών, χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός και τεχνολογική προσαρμογή ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ελληνικών καιρικών συνθηκών.