Το ειδικό τέλος απαλλοτρίωσης δεν αποτελεί γενικώς και αορίστως “αύξηση δημοτικών τελών”, δεν είναι “χαράτσι” και δεν αποτελεί πρωτοτυπία του Δήμου Μαραθώνος. Είναι ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο από πολλούς Δήμους χρηματοδοτικό εργαλείο, για να μπορέσουν να αποδώσουν κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους σε όλους τους πολίτες.
Επιβάλλεται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα προκειμένου να καταστεί δυνατόν να αποκτηθούν ως δημοτική περιουσία συγκεκριμένα οικόπεδα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για επίσης συγκεκριμένο σκοπό και μόνον.
Στην περίπτωση του Δήμου Μαραθώνος, το τέλος αυτό αφορά περίοδο 5 ετών και είναι 35 λεπτά του ευρώ (0,35€) ανά τετραγωνικό μέτρο επιφανείας ακινήτου, το χρόνο.
Ενδεικτικά δηλαδή, για ένα σπίτι 100 τετραγωνικών μέτρων, η επιβάρυνση είναι 35 ευρώ κατ’ έτος ή 2,92 ευρώ το μήνα.
Να τονιστεί ότι, αν και προσωρινό, το τέλος παρουσιάζεται στους λογαριασμούς των παρόχων ενέργειας όχι ως αυτοτελές, αλλά προστιθέμενο στα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, λόγω αδυναμίας του πληροφοριακού τους συστήματος, που δεν επιτρέπει το διαχωρισμό.
Από το μέτρο απαλλάσσονται οι ιδιοκτήτες που βαρύνονται με την ειδική εισφορά της παρ. 2 του άρθρου 33 ν. 4067/2012 καθώς και όσοι είναι δικαιούχοι μείωσης ή απαλλαγής δημοτικών τελών.
Τα αναμενόμενα έσοδα από το τέλος αυτό είναι περίπου 5.000.000 ευρώ στην πενταετία και, δεσμευτικά, θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την απόκτηση από το Δήμο των κάτωθι οικοπέδων και ακινήτων:
Α/Α | ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΙΚΟΠΕΔΟΥ
(Δημοτική Ενότητα, Πολεοδομική Ενότητα, Οικοδομικό Τετράγωνο, ΚΑΕΚ) |
ΕΜΒΑΔΟ
(σε τ.μ. κατά προσέγγιση από ορθοφωτοθέαση) |
Αντικειμενική αξία
Βάσει φύλλου υπολογισμού (ευρώ) |
Σκοπός απόκτησης |
1. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 212 (ΚΑΕΚ 051016601002) |
8.355,20 τ.μ. | 1.849.568,77 | Πρόκειται για όμορα οικόπεδα σε άμεση γειτνίαση με το στάδιο Νέας Μάκρης. Σκοπός είναι η ανέγερση σύγχρονου κλειστού γυμναστηρίου και η διαμόρφωση των πέριξ αυτού χώρων για αθλοπαιδιές και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις. |
2. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 214 (ΚΑΕΚ 051016601001) |
2.107,30 τ.μ. | 551.881,39 | |
3. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 215 (ΚΑΕΚ 051010812002) |
2.399,53 τ.μ. | 487.604,84 | |
4. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 139 ΟΙΚ.7Ν (ΚΑΕΚ 051016808001) |
616,53 τ.μ. (1 πρόσοψη) |
139.357,36 | |
5. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 161 (ΚΑΕΚ 051016902004) |
700,00 τ.μ. (2 προσόψεις) |
167.297,89 | Οικόπεδα όμορα προς το νεόδμητο 2ο δημοτικό σχολείο Νέας Μάκρης ώστε να διαμορφωθούν σε αύλειο χώρο του σχολείου, καθώς ο υπάρχων χώρος είναι ανεπαρκής |
6. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 161 (ΚΑΕΚ 051016902005) |
700,00 τ.μ. (1 πρόσοψη) |
154.905,45 | |
7. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 121 (ΚΑΕΚ 051016604003) |
700,05 τ.μ. (2 προσόψεις) |
207.766,59 | Επέκταση υπάρχοντος κοινόχρηστου χώρου |
8. | ΝΕΑ ΜΑΚΡΗ 1η Π.Ε , Ο.Τ. 126 ΟΙΚ. 9Ν (ΚΑΕΚ 051011209008) |
467,78 τ.μ. | 110.782,47 | Κατασκευή παιδικής χαράς |
9. | ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ (ΚΑΕΚ 050871701005) |
1.560,50 τ.μ. | 193.803,55 | Πρόκειται για οικόπεδα όμορα και πέριξ της Πλατείας Ηρώων Δ.Ε. Μαραθώνα για την επέκταση και διαμόρφωση του κοινόχρηστου χώρου της πλατείας |
10. | ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ (ΚΑΕΚ 050871701009) |
80,57 τ.μ. | 23.020,20 | |
11. | ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ (ΚΑΕΚ 050871701007) |
487,85 τ.μ. | 88.884,32 | |
12. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420114022) |
116,95 τ.μ. | 9.662,61 | Πρόκειται για οικόπεδα όμορα και πέριξ της κεντρικής Πλατείας Γραμματικού ώστε, αφενός να γίνει διαπλάτυνση της οδού και αφετέρου να γίνει επέκταση και ανάπλαση της πλατείας |
13. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420114023) |
429,15 τ.μ. | 38.280,18 | |
14. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420114008) |
1.536,00 τ.μ. | 112.124,69 | |
15. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420123016) |
835,00 τ.μ. | 54.888,78 | Απόκτηση όμορων μεταξύ τους οικοπέδων με σκοπό την ανέγερση ιδιόκτητου εκπαιδευτηρίου Α’ Βάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου |
16. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420123015) |
515,00 τ.μ. | 35.631,29 | |
17. | ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ (ΚΑΕΚ 050420123002 |
830,00 τ.μ. | 60.341,40 | |
18. | ΒΑΡΝΑΒΑΣ (ΚΑΕΚ 050310122003) |
549,95 τ.μ. (2 προσόψεις) |
36.320,99 | Οικόπεδο όμορο στο δημοτικό κατάστημα Βαρνάβα με σκοπό την αξιοποίησή του για στάθμευση οχημάτων και μηχανημάτων έργου και κατασκευή εγκαταστάσεων αποθήκευσης προς εξυπηρέτηση των αναγκών της δημοτικής ενότητας |
19. | ΒΑΡΝΑΒΑΣ (ΚΑΕΚ 050310111021) |
440,59 τ.μ. (1 πρόσοψη) |
27.757,17 | Οικόπεδα όμορα στο Δημοτικό Σχολείο Βαρνάβα με σκοπό την επέκταση του αύλειου χώρου |
20. | ΒΑΡΝΑΒΑΣ (ΚΑΕΚ 050310111023) |
139,52 τ.μ. (1 πρόσοψη) |
11.775,49 |
Χρονικά ρεαλιστική λύση σε πάγια προβλήματα
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, πρόκειται για οικόπεδα και ακίνητα που η αγορά τους δίνει χρονικά ρεαλιστική λύση σε πολύ σημαντικά προβλήματα και καλύπτει σημαντικές ελλείψεις, όλων των δημοτικών ενοτήτων του Δήμου μας.
☑️ Είναι απαραίτητο ο Δήμος μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο, μεγάλο κλειστό γυμναστήριο. Και τα όμορα του σταδίου του Ερυθρού οικόπεδα είναι τα μοναδικά για τα οποία το Σχέδιο Πόλης προβλέπει χρήση για αθλητικές εγκαταστάσεις.
☑️ Είναι απαραίτητες οι επεκτάσεις των πλατειών και στο Μαραθώνα και στο Γραμματικό.
☑️ Είναι απαραίτητες οι επεκτάσεις των αύλειων χώρων των Δημοτικών Σχολείων και στη Νέα Μάκρη και στο Βαρνάβα.
☑️ Είναι απαραίτητη η διαπλάτυνση της κεντρικής οδού του Γραμματικού στο ύψος της πλατείας, καθώς επίσης και η ανέγερση νέου σχολείου στη δημοτική ενότητα.
☑️ Είναι απαραίτητη η δημιουργία χώρου όπου θα στεγάζονται μηχανήματα έργου και υλικά στο Βαρνάβα, ώστε να εξυπηρετείται άμεσα η κοινότητα σε περιπτώσεις βλαβών ή έκτακτης ανάγκης.
Επιπλέον, όλα τα πιο πάνω είναι έργα που πρέπει να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατόν και όχι μέσω απρόσφορων και πολύ δαπανηρών διαδικασιών που μπορεί να διαρκέσουν έως και 15 χρόνια ή περισσότερο. Το κυριότερο; Είναι έργα που πρέπει να υλοποιηθούν χωρίς να αναγκαστεί ο Δήμος να καταφύγει σε δάνειο το οποίο δεν μπορεί να αποπληρωθεί χωρίς, σε τέτοια περίπτωση, μόνιμου χαρακτήρα αύξηση των δημοτικών τελών.
Το ποσόν των ούτε 10 λεπτών (0,097 €) την ημέρα για ένα σπίτι 100 τετραγωνικών μέτρων, συνιστά μεν επιβάρυνση, αλλά λογική στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητάς της, ειδικά εφόσον είναι πεπερασμένου χρόνου και θα χρησιμοποιηθεί για να αποκτηθούν δημόσιοι χώροι που θα στεγάσουν κρίσιμες και χρήσιμες δομές και θα βελτιώσουν σημαντικά τις συνθήκες και την ποιότητα ζωής, την ασφάλεια, τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του Δήμου συνολικά, αλλά και ανά δημοτική ενότητα.