Με νέα τριετή παράταση για τη μη εγκατάσταση διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, το Υπουργείο Υποδομών επεκτείνει τη σύμβαση της Ιόνιας Οδού έως το τέλος Δεκεμβρίου 2027, προσθέτοντας ακόμη ένα κεφάλαιο στις συνεχείς αναβολές του θέματος. Η απόφαση αυτή συνοδεύεται από νέες αποζημιώσεις προς τον παραχωρησιούχο, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος που επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Αυξημένο κόστος για τη μη λειτουργία των διοδίων
Μέχρι σήμερα, το Δημόσιο έχει καταβάλει πάνω από 112,5 εκατομμύρια ευρώ ως αποζημιώσεις από το 2017. Η τελευταία απόφαση προσθέτει 12,7 εκατομμύρια ευρώ για την επόμενη τριετία. Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
- Πρόσθετη αποζημίωση 11,73 εκατομμυρίων ευρώ στον κατασκευαστή λόγω παράτασης της προθεσμίας ολοκλήρωσης των εργασιών από 01-01-2025 έως 31-12-2027. Η αρχική απαίτηση ήταν 17,68 εκατομμύρια ευρώ.
- Αποζημίωση 996.218 ευρώ στον παραχωρησιούχο για την ίδια περίοδο. Ο παραχωρησιούχος είχε αιτηθεί σχεδόν διπλάσιο ποσό.
Οι αποζημιώσεις θα καταβληθούν σε τρεις δόσεις κάθε οκτάμηνο, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη επιπρόσθετων πληρωμών κάθε εξάμηνο, εφόσον συνεχιστεί η μη λειτουργία των σταθμών.
Ιστορικό παρατάσεων και συνεχείς καθυστερήσεις
Η μη κατασκευή των πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Χαλκίδας έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων και δικαστικών προσφυγών από το 2017, όταν ανεστάλη η αρχική πρόβλεψη. Από τότε, οι διαδοχικές κυβερνήσεις επιλέγουν παρατάσεις αντί για οριστική επίλυση, γεγονός που αυξάνει σημαντικά το κόστος. Η πιο πρόσφατη συμφωνία το 2021 συνέδεσε την εγκατάσταση διοδίων με το σύστημα ηλεκτρονικής χρέωσης, ένα έργο που δεν υλοποιήθηκε.
Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης αποτελεί επιπλέον πηγή ανησυχίας. Κατασκευασμένη πριν από 60 χρόνια, βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση. Παρότι το χρονοδιάγραμμα της νέας συμφωνίας προβλέπει έναρξη εργασιών τον Αύγουστο του 2025 και ολοκλήρωση το 2027, η έλλειψη σαφών λεπτομερειών για την καθαίρεση της παλιάς γέφυρας αυξάνει τις αβεβαιότητες.
Αντιδράσεις και προβληματισμοί
Η αντίδραση των κατοίκων των περιοχών παραμένει έντονη. Ειδικότερα, ο Δήμος Διονύσου και γειτονικοί δήμοι αντιτίθενται σθεναρά στην κατασκευή πλευρικών διοδίων, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για αστικές περιοχές χωρίς εναλλακτικές επιλογές μετακίνησης. Η έλλειψη συγκοινωνιακών έργων που θα μπορούσαν να προσφέρουν λύσεις ενισχύει τη θέση τους.
Παρά τις συζητήσεις στο Κοινοβούλιο για πιθανή τροποποίηση της σύμβασης, η εγκατάσταση διοδίων θεωρείται πλέον εξαιρετικά δύσκολη. Η πολιτική βούληση για αλλαγή πορείας φαίνεται να λείπει, αφήνοντας το Δημόσιο να καταβάλλει υψηλές αποζημιώσεις για μη παραχθείσες υπηρεσίες.
Συμπεράσματα
Η συνεχιζόμενη αναβλητικότητα επιβαρύνει τους φορολογούμενους και δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο αποζημιώσεων. Χωρίς αποφασιστικές λύσεις, το οικονομικό βάρος αυξάνεται, ενώ το ζήτημα της υποδομής παραμένει άλυτο. Αν δεν ληφθούν σύντομα ουσιαστικές αποφάσεις, το κόστος για τη χώρα θα συνεχίσει να εκτοξεύεται, χωρίς να βελτιώνεται η λειτουργικότητα των οδικών δικτύων και η καθημερινότητα των πολιτών.