|
|
Την αγανάκτηση των κατοίκων για την εμμονή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών να εγκαταστήσει πλευρικά διόδια στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, φέρνει στη Βουλή με ερώτηση του ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής Μανώλης Χριστοδουλάκης. Η πρωτοφανής αυτή υπόθεση, ξεκινά από το 2007 όταν το υπουργείο ανακοίνωσε ότι θα τοποθετηθούν πλευρικά διόδια καλώντας τους πολίτες του Διονύσου και της Κηφισιάς να χρηματοδοτήσουν, ως μη όφειλαν, μεγάλα οδικά έργα σε άλλες περιοχές της Χώρας. Από τότε και για 16 χρόνια, εξαιτίας μαζικών αντιδράσεων και κινητοποιήσεων, η υπόθεση παραμένει στα χαρτιά. Επανήλθε, μετά από αναφορά του Υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Ταχιάου, ο οποίος έκανε λόγο για την ανάγκη τοποθέτησης πλευρικών διοδίων στους επίμαχους κόμβους, αναφέροντας ότι η δημιουργία διοδίων περιλαμβάνεται στη σύμβαση παραχώρησης. Ταυτόχρονα ο κ. Ταχιάος, επικαλούμενος προβλήματα στατικότητας, ισχυρίσθηκε ότι η γέφυρα Βαρυμπόμπης θα πρέπει να ανακατασκευαστεί, χωρίς όμως, μέχρι σήμερα να έχει προσκομίσει τα αναγκαία στοιχεία τα οποία τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό του. Με δεδομένες τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές επιπτώσεις μιας τέτοιας κυβερνητικής επιλογής, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μανώλης Χριστοδουλάκης ζητά από το Υπουργείο την τροποποίηση της αρχικής σύμβασης με τον παραχωρησιούχο και την κατάθεση επαρκών στοιχείων που επιβεβαιώνουν την έλλειψη στατικότητας της γέφυρας της Βαρυμπόμπης. Επιπρόσθετα, ρωτά τον Υπουργό κατά πόσο ο επανασχεδιασμός του κόμβου συνδέεται με την κατασκευή πλευρικών διοδίων στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης την οποία μπορείτε να δείτε και ΕΔΩ |
ΕΡΩΤΗΣΗ ΑΘΗΝΑ, 16 Νοεμβρίου 2023 Προς: τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Θέμα: Αδικαιολόγητη εμμονή του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών ως προς την εγκατάσταση πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου και κατ΄επέκταση αναλογικών διοδίων μετά τον κόμβο Μεταμόρφωσης |
Κύριε Υπουργέ, Με το ν. 3555/2007, θεσμοθετήθηκε η εγκατάσταση πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου. Επρόκειτο για μια Απόφαση, άδικη και πρωτοφανή, αφού για πρώτη φορά στην ιστορία επιβολής διοδίων στην Χώρα μας, οι πολίτες των Δήμων Κηφισιάς και Διονύσου, μοναδικών αστικών Δήμων στο Λεκανοπέδιο, καλούνταν να πληρώσουν, ως μη όφειλαν, για την χρηματοδότηση μεγάλων οδικών έργων σε άλλες περιοχές της Χώρας. Μια επιλογή η οποία, πέραν από τις οικονομικές, θα είχε και μεγάλες περιβαλλοντικές και Κυκλοφοριακές επιπτώσεις, λόγω της προβλεπόμενης εκτροπής της κυκλοφορίας μέσα στον αστικό ιστό των περιοχών. Για το λόγο αυτό, από τη πρώτη στιγμή (2007), υπήρξε σφοδρή κοινωνική αντίδραση μέσω κινητοποιήσεων, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, δηλ. επί 16 χρόνια, η επιλογή αυτή να μην έχει υλοποιηθεί, παρά την κατά καιρούς ανακίνηση του θέματος. Κατά το έτος 2019, ανακινήθηκε το θέμα, με αφορμή τον επανασχεδιασμό του κόμβου Βαρυμπόμπης με την επίκληση κυκλοφοριακών προβλημάτων. Προβλεπόταν η κατεδάφιση – η επανακατασκευή της γέφυρας, η τοποθέτηση 9 φυλακίων πλευρικών διοδίων, καθώς και προσωρινά έργα με πολύ δυσμενείς επιπτώσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα για τους Δήμους Κηφισιάς και Διονύσου. Οι Δήμοι αντέδρασαν και η τότε πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ χαρακτηρίστηκε ως «προβληματική» από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών στη ΡΖ’ Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, που πραγματοποιήθηκε στις 11 Απριλίου 2022, με αφορμή. Συγκεκριμένα, ο τότε Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Καραμανλής είχε αναφερθεί στην αναστολή τοποθέτησης των διοδίων στους κόμβους της Βαρυμπόμπης και του Αγίου Στεφάνου μέχρι 31-12-2024, όπου όμως μετά το πέρας αυτής της ημερομηνίας, προανήγγειλε ότι θα τοποθετηθούν αναλογικά διόδια, από τον κόμβο της Μεταμόρφωσης (διασταύρωση με τη Αττική οδό), όπως προβλέπεται και από τη συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και του παραχωρησιούχου «Νέα Οδός Α.Ε.». Σε πρόσφατη ομιλία στο 3ο Συνέδριο Green Deal Greece 2023 του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 2023, ο νέος Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος επανήλθε στην ανάγκη τοποθέτησης πλευρικών διοδίων στους επίμαχους κόμβους, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Τα διόδια περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης. Πρέπει να ξέρετε ότι όσο καιρό δεν μπαίνουν αυτά τα πλευρικά διόδια, ο Έλληνας φορολογούμενος πληρώνει το χρόνο 25 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο για να αναπληρωθεί η απώλεια εσόδων που υπάρχει». Ταυτόχρονα ο κ. Ταχιάος, επικαλούμενος αντί των κυκλοφοριακών της προηγούμενης φοράς, προβλημάτων στατικότητας, ισχυρίσθηκε ότι η γέφυρα Βαρυμπόμπης θα πρέπει οπωσδήποτε να ανακατασκευαστεί, χωρίς όμως, μέχρι σήμερα να προσκομίζει τα αναγκαία στοιχεία που τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό του, αλλά και να λαμβάνει αμέσως τα απαραίτητα μέτρα αποκλεισμού της κυκλοφορίας. Όμως επειδή η επιμονή για την τοποθέτηση σε αστικό χώρο όχι μόνον πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου αλλά και αναλογικών διοδίων, μετά τον κόμβο Μεταμόρφωσης, χωρίς την προηγούμενη εξασφάλιση παράπλευρης και ασφαλούς κυκλοφορίας και καμίας ουσιαστική υπηρεσίας στους διερχόμενους λόγω της υφιστάμενης κυκλοφοριακής συμφόρησης, ενώ αντίθετα θα επιφέρει πέραν από τις οικονομικές και μεγάλες περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές επιπτώσεις, λόγω της προβλεπόμενης εκτροπής της κυκλοφορίας, Ερωτάστε κ. Υπουργέ: 1. Θα υιοθετηθεί από την Κυβέρνηση το πάγιο και δίκαιο αίτημα των όμορων Δήμων της περιοχής περί τροποποίησης της κυρωθείσης με το ν. 3555/2007 σύμβασης παραχώρησης ή εξεύρεσης ισοδύναμης λύσης που θα οδηγεί σε οριστική απαλλαγή της περιοχής από την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, ή οποιουδήποτε είδους ηλεκτρονικών, μετωπικών, αναλογικών διοδίων, αρχής γενομένης από τον κόμβο Μεταμόρφωσης; 2. Πάνω σε ποια στοιχεία στηρίζει ο κ. Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών τις αιτιάσεις περί έλλειψης στατικότητας της γέφυρας της Βαρυμπόμπης και αν αυτές υπάρχουν, γιατί τότε δεν διακόπτεται αμέσως η κυκλοφορία από αυτή; 3. Ο επανασχεδιασμός του κόμβου της Βαρυμπόμπης, συνδέεται ναι ή όχι με την κατασκευή και 9 φυλακίων πλευρικών διοδίων στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας; 4. Ποιος είναι ο σημερινός προϋπολογισμός του εν λόγω έργου, θα βαρύνει, ναι ή όχι την σύμβαση παραχώρησης και αν ναι, με ποια διαδικασία αυτό θα ανατεθεί; |
Οι ερωτώντες βουλευτές Μανώλης Χριστοδουλάκης Απόστολος Πάνας |