Το Μεγάλο Σάββατο, η τελευταία μέρα της Μεγάλης Εβδομάδας, οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι γιορτάζουν την Πρώτη Ανάσταση του Κυρίου. Από τις εννέα το πρωί στις εκκλησίες όλης της χώρας τελείται η λειτουργία της Πρώτης Ανάστασης η οποία αποτελεί την προαναγγελία της Ανάστασης του Χριστού.
Η υμνολογία των ιερέων και ψαλτών είναι εστιασμένη στη λύτρωση όλης της κτίσεως από την φθορά και τον θάνατο με τους πιστούς να προσμένουν την Ανάσταση του Θεανθρώπου.
Για την ορθοδοξία, η Ανάσταση πραγματοποιείται από τη στιγμή που η ψυχή του Ιησού κατεβαίνει στον Άδη και απελευθερώνει όλους εκείνους που έχριζαν σωτηρίας.
Η νίκη του Χριστού επί του Διαβόλου είναι η μεγάλη νίκη της Πίστης μας και είναι ο προάγγελος της μεγάλης γιορτής του Πάσχα, την Κυριακή.
Γι’ αυτό και η Πρώτη Ανάσταση μοιάζει συμβολικά με σεισμό, αφού γκρεμίζει τον παλιό κόσμο για να χτίσει ένα νέο, αυτόν της Βασιλείας των Ουρανών.
Οι πολυέλαιοι στις εκκλησίες κουνιούνται, οι πιστοί χτυπάνε τα στασίδια και οι ιερείς, με κραυγαλέες κινήσεις, μεταδίδουν το μήνυμα της σωτηρίας απ’ άκρη σε άκρη.
Στην εκκλησία ψάλλεται ο Εσπερινός της Κυριακής του Πάσχα με την γνωστή ψαλμωδία «ἀνάστα, ὁ Θεός, κρίνων τὴν γῆν, ὅτι σὺ κατακληρονομήσεις ἐν πᾶσι τοῖς ἔθνεσι» και ο ιερεύς πετά στους πιστούς φύλλα δάφνης (βάγια).
Αμέσως μετά, διαβάζεται το Ευαγγέλιο, που έχει αναστάσιμο περιεχόμενο (Κατά Ματθαίον κη’ 1-20): Σεισμός εγένετο μέγας, καθώς οι Μυροφόρες, πλησιάζουν τον Τάφο του Ιησού. Άγγελος Κυρίου αποσφραγίζει τον τάφο. Όταν οι δύο γυναίκες καταφθάνουν τον βλέπουν κενό και τον Άγγελο να τους αναγγέλλει ότι «Κύριος Ανέστη». Το χαρμόσυνο γεγονός θα πρέπει να το διαμηνύσουν στους μαθητές του.
Ο Χριστός εμφανίζεται στις δύο γυναίκες. Σύναξη των 11 μαθητών και εμφάνιση του Χριστού ενώπιόν τους. Τους προτρέπει: «Πορευθέντες μαθητεύσαντες πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Οι εκκωφαντικοί θόρυβοι και οι πολυέλαιοι που σείονται στις εκκλησίες δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα ενω οι πιστοί ραίνονται με βάγια.