Θα μπαίνατε σε ένα ταξί χωρίς… οδηγό; Η ερώτηση δεν είναι στη σφαίρα του φανταστικού καθώς στις ΗΠΑ ήδη δύο εταιρείες «ρομποταξί» έλαβαν το πράσινο φως για να ξεκινήσουν τις «κούρσες» στο Σαν Φρανσίσκο. Σύντομα πρόκειται να επεκταθούν στο Λος Άντζελες και το Τέξας.
Η απόφαση αυτή, ανοίγει ένα νέο δρόμο στις εταιρείες τεχνολογίας που προσπάθούν εδώ και χρόνια να δημιουργήσουν μια νέα υπηρεσία μεταφορών, που έρχεται κυριολεκτικά από το μέλλον και αντιμετωπίζονταν με σκεπτικισμό λόγω της ασφάλεια.
Η έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές ήρθε ωστόσο, παρά τις αντιρρήσεις από αστυνομικούς, πυροσβέστες, ακτιβιστές και άλλους πολίτες ότι η κίνηση των ρομποταξί στους δρόμους θα μπορούσε να αυξήσει τα ατυχήματα.
Οι αναλυτές όμως εκτιμούν, ότι η απόφαση αυτή είναι πρωτοποριακή και θα μπορούσε να εγκαινιάσει μια νέα εποχή για τις υπηρεσίες αυτοκινήτων.
Κολοσσοί τεχνολογίας «κινούν» τα ραμποταξί
Η Waymo, η εταιρεία που έλαβε έγκριση, ανήκει στην μητρική της Google και προσφέρει ήδη δωρεάν βόλτες με τα ρομποταξί της σε όλους τους κατοίκους του Σαν Φρανσίσκο από πέρυσι, σε μια προσπάθεια να εξοικιωθεί ο κόσμος με την ιδέα και να εμπιστευτεί το μέσο.
Χαρακτήρισε μάλιστα την απόφαση «την πραγματική αρχή των εμπορικών μας δραστηριοτήτων στο Σαν Φρανσίσκο».
Η Rival Cruise, η δεύτερη εταρεία που δραστηριοποιείται στην αγορά των ρομποταξί, είναι θυγατρική του κολοσσού General Motors.
Έχει προβλέψει ότι η επιχείρηση θα μπορούσε να αποφέρει ετήσια έσοδα 1 δισ. δολάρια έως το 2025 χαρακτηρίζονταν την απόφαση των Αρχών ως ”ιστορικό ορόσημο της βιομηχανίας”.
Οι υπηρεσίες αυτοκινήτων χωρίς οδηγό αν και σαν σκέψη κυκλοφορεί στην αγορά εδώ και δεκαετίες, σκόνταφτε σε πολλά εμπόδια εξαιτίας σημαντικών τεχνολογικών δυσλειτουργιών και φόβων για την ασφάλεια των επιβατών καθώς δεν είχαν λυθεί σημαντικά θέματα ασφάλειας.
Η Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών της Καλιφόρνια είχε αναβάλει δύο φορές την ψηφοφορία για την άδεια κυκλοφορίας τέτοιων οχημάτων ενώ μέχρι την τελευταία στιγμή, ήταν σε εξέλιξη διάλογος με πολίτες, που ήταν υπερ αλλά και κατά της κυκλοφορίας τους. Τελικά, το διοικητικό συμβούλιο ενέκρινε την απόφαση με 3-1 ψήφους.
Σημαντικές αστοχίες
Οι επικριτές του μέτρου εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των εν λόγο οχημάτων λέγοντας, ότι τα αυτοκίνητα συχνά προκαλούν τροχαία γιατί σταματούν απότομα ή αποτυγχάνουν να διευκολύνουν την διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης όπως πυροσβεστικά και ασθενοφόρα.
«Οι Αρχές δεν έχουν καταφέρει να θέσουν κανόνες σε μια επικίνδυνη, νέα βιομηχανία», δήλωσε ο Justin Kloczko, της μη κερδοσκοπική Consumer Watchdog, ο οποίος είχε καταθέσει κατά του μέτρου.
Ο Kloczko μεταξύ άλλων, έθεσε το ζήτημα της απώλειας θέσεων εργασίας καθώς όπως είπε σύντομα η εταιρεία θα επεκτείνει τις υπηρεσίες της και σε άλλες πόλεις, όπως το Λος Άντζελες και το Τέξας, σημειώνοντας ότι μια μαζική επέκταση των ρομποταξί θα δηγήσει σε σημαντική απώλεια θέσεων εργασίας.
Από την πλευρά του οι υποστηρικτές, αν και αναγνωρίζουν ότι τα στατιστικά στοιχεία σχετικά με την ασφάλεια των οχημάτων, σε σχέση με τα συμβατικά ταξί, δεν είναι αρκετά, εκτιμούν ότι η τεχνολογία είναι πλέον σε θέση να αντεπεξέλθει σε αυτή την πρόκληση.
«Ενώ δεν έχουμε ακόμη τα δεδομένα για να κρίνουμε [τα αυτόνομα οχήματα] έναντι των τυπικών που ορίζουν οι άνθρωποι οδηγοί, πιστεύω στη δυνατότητα αυτής της τεχνολογίας να αυξήσει την ασφάλεια στο δρόμο», δήλωσε ο επίτροπος John Reynolds, που εργαζόταν στο παρελθόν στην Cruise.
Πάνω από 100.000 σε αναμονή για την υπηρεσία
Κι ενώ η συζήτηση γύρω από τι θέμα είναι ακόμη ενεργή, η Waymo ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει μια σταδιακή επέκταση του προγράμματος και σε άλλες πόλεις, καθώς η ζήτηση είναι ήδη αυξημένη.
Ανέφερε ότι περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι στην περιοχή Bay στο Λος Αντζελες έχουν εγγραφεί για την υπηρεσία και είναι σε λίστα αναμονής καθώς δεν έχει ακόμη ανοίξει η πλατφόρμα για το κοινό.
Τα αυτοκίνητά της χωρίς οδηγό παρέχουν επί του παρόντος περισσότερες από 10.000 δωρεάν βόλτες κάθε εβδομάδα στο Σαν Φρανσίσκο και στο Φοίνιξ της Αριζόνα, όπου η υπηρεσία robotaxi λειτουργεί πλήρως για το κοινό από πέρυσι.
Η Cruise έχει επίσης λίστα αναμονής και πρόκειται κι αυτή να επεκταθεί σταδιακά και σε άλλες πόλεις.
Προς το παρόν λειτουργεί στο Ώστιν του Τέξας, στο Φοίνιξ και στο Σαν Φρανσίσκο, ολοκληρώνοντας τακτικά 1.000 ταξίδια χωρίς οδηγό με επιβάτες κάθε βράδυ. Το επόμενο βήμα της είναι να προσφέρει υπηρεσίες στο Χιούστον και στο Ντάλας του Τέξας σύντομα.