Δύσκολα θα μπορούν να πιάσουν το τιμόνι όσοι οδηγοί άνω των 70 ετών δεν θα «περνούν» στο μέλλον τις – αυστηρότερες- ιατρικές εξετάσεις που σχεδιάζει να εισαγάγει η Κομισιόν, σε μια προσπάθεια να μειωθεί ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που καταγράφονται στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης!
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Δημοκρατία» τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία στα τροχαία που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στην Ε.Ε. και ειδικότερα στην Ελλάδα φαίνεται πως εμπλέκονται αρκετά συχνά υπερήλικες. Η εν λόγω διαπίστωση έχει οδηγήσει σε αναζή- τηση νέων μεθόδων ως προς τον τρόπο ανανέωσης των αδειών οδήγησης, με τα στελέχη της Κομισιόν να έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους.
Την ίδια ώρα, στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης, την οποία πολλά κράτη- μέλη, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να υιοθετήσουν, χωρίς όμως να εφαρμοστεί, για διάφορους λόγους. Σημειώνεται ότι πουθενά στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από δύο γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών, κάθε δύο χρόνια απαίτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.
«Η απόφαση για ποιο από τα δύο εναπόκειται στα κράτη-μέλη» αναφέρεται στο κείμενο των σχεδίων, με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης. Ωστόσο υπάρχουν και άλλες προτάσεις, όπως να μην ισχύουν επ’ αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια, τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά, κάτι που εφαρμόζει ήδη η Ελλάδα, και να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 χρόνων.
Στη χώρα μας ανανεώνονται κάθε τρία χρόνια, έως τα 80, και κατόπιν κάθε δύο χρόνια. Μάλιστα, πολλοί υπουργοί Μεταφορών στην Ε.Ε. ίσως για να… στρογγυλέψουμε την κατάσταση επισήμαναν ότι «η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».