Δημιουργική εβδομάδα 3-7/7 στα ΚΔΑΠ του Δήμου Μαραθώνος
Εργαστήρι Μυθολογίας: ‘Η αρπαγή της Περσεφόνης” είναι ο μύθος που “εξηγεί” την εναλλαγή των εποχών! Αφού μάθαμε τον μύθο, μελετήσαμε την αναπαράστασή του μέσα από την τέχνη της ζωγραφικής και της γλυπτικής και φτιάξαμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής με τις 4 εποχές!
Η ιστορία του Δούρειου ίππου μας ενέπνευσε να φτιάξουμε τα δικά μας “ξύλινα αλογάκια” σε μορφή σελιδοδείκτη!
Ο Θησέας, ο γενναίος νέος που αντιμετώπισε τον Μινώταυρο στην Κρήτη, επιστρέφοντας στην Αθήνα ξέχασε να αλλάξει τα μαύρα πανιά του πλοίου, με αποτέλεσμα ο πατέρας του Αιγέας να βουτήξει στη θάλασσα και να δώσει το όνομά του στο γνωστό πέλαγος! Εμείς φτιάξαμε το ιστιοφόρο με το οποίο επέστρεφε ο Θησέας, αλλά ευτυχώς θυμηθήκαμε να βάλουμε χαρούμενα, πολύχρωμα πανιά για να δείξουμε τη χαρά μας!
Τέλος, η τρομερή Μέδουσα που είχε την ικανότητα να μετατρέπει σε πέτρα όποιον την κοιτούσε και είχε φίδια στο κεφαλι αντί για μαλλιά, μας έδωσε το έναυσμα να δημιουργήσουμε το δικό μας έργο τέχνης: Μια προτομή της Μέδουσας, όπως τη φανταζόμασταν εμείς μέσα από τις περιγραφές του μύθου!
Έργαστηρι Εικαστικών: Τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά μας, καθοδηγούνται και μαθίνουν τρόπους σχεδίου-σκίτσου και βήμα βήμα κάνουν τις προσπάθειες τους για να καταφέρουν ό,τι τους ανατεθεί. Σχεδιο προσώπου και σχεδιο χέρια σε στάση προσευχής ήταν τα θέματα που τους ζητήθηκαν να ασχοληθούν. Τα αποτελέσματα μοναδικά!
Ομαδική εργασία με θέμα την πανσέληνο! 3 δημιουργίες που με μαρκαδόρους και νερομπογιές ζωντάνεψαν στο χαρτί! Με κλήρωση, 3 τυχεροί από τις ομάδες κέρδισαν τα έργα! Μπράβο σας παιδιά!
Τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά μας ασχολήθηκαν με τα ζώα της θαλασσας! Έκαναν κρεμαστά καδρακια καβουράκια και σελιδοδείκτες ψαράκια! Έκοψαν, κόλλησαν και διασκέδασαν με τη διαδικασία! Ο ενθουσιασμός στο πρόσωπό τους στο τέλος, μας κλέβει την καρδιά!
Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να κάνουν μια μικρή εξάσκηση στα μαθηματικά και να θυμηθούν τους αριθμούς από το 1 έως το 25 σχεδιάζοντας μια όμορφη φώκια που λιάζεται! Φυσικά χρωμάτισαν με οδηγό την φαντασία τους!
Από την προηγούμενη εβδομάδα, δεν έλειψε και η ενασχόληση με την πλαστελίνη. Οι εύκαμπτες ιδιότητες της, την καθιστούν διασκεδαστική για εξερεύνηση, ενισχύοντας τη δυναμη σε μυς και τένοντες, καθιστώντας τους έτοιμους για την χρήση μολυβιού και ψαλιδιού.
Εργαστηρι Ταξίδι στις 5 Ηπείρους: Το Εργαστήρι μας την περασμένη εβδομαδα ταξίδεψε στην Ασία και οι μικροί ταξιδιώτες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να μάθουν τον πολιτισμό, τη γεωγραφική θέση, τον πληθυσμό, την ιστορία, τις παραδόσεις, τα ήθη, τα έθιμα, καθώς και την οικονομία, τη θρησκεία και τα αξιοθέατα της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Ινδίας. Στη συνέχεια κατασκευάσαμε κίνεζικα παραδοσιακά φαναράκια, εντυπωσιακές ιαπωνικές βεντάλιες, καθώς και ένα κάδρο με ελέφαντες που φέρνουν καλοτυχία όπως πιστεύουν οι Ινδοί.
Το ταξίδι μας θα συνεχιστεί και την επόμενη εβδομάδα σε νεα ήπειρο και οι μικροί ταξιδιώτες θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες περιπέτειες!
Εργαστήρι Γνωριμίας με Σπουδαίες Προσωπικότητες: Η περασμένη εβδομάδα ήταν αφιερωμένη σε προσωπικότητες της τέχνης.Τα παιδιά γνωρίσαν αρχικα τον σπουδαίο συνθέτη και πιανίστα Μπετόβεν, έμαθαν πράγματα για την ζωή και το έργο του και ακούγοντας την 9η Συμφωνία του, δημιουργήσαμε ένα όμορφο κάδρο του. Στη συνεχεια, μιλήσαμε για τον ξακουστό και μοναδικό ζωγράφο Πικάσο, μάθαμε κάποια από τα έργα του, γνωρίσαμε τον κυβισμό και κατασκευάσαμε εναν πίνακά του που αποτυπώνει μια γυναικεία φιγούρα!
Διαδραστικό Εργαστήρι Μουσικής: Η περασμένη εβδομάδα ήταν γεμάτη κατασκευές κρουστών οργάνων! Τα παιδιά δημιουργούν με μεγάλη φαντασία τα κρουστά πάντα υπό την επίβλεψη της δασκάλας της μουσικής! Η ενθάρρυνση και η επιβράβευση παίζουν κυρίαρχο λόγο! Επίσης, παίξαμε μουσικά παιχνίδια, γνωρίσαμε διαφορετικούς ήχους και μάθαμε κάποια χαρακτηριστικά του ήχου!
Εργαστήρι Συναισθηματικής Αγωγής: Με τα παιδιά φτιάξαμε χταποδάκια με ρόλο χαρτί υγείας που από την μια μεριά ήταν χαρούμενο και από την άλλη λυπημένο, με αφορμή το διάσημο παιχνίδι που κυκλοφορεί σε λούτρινο κουκλάκι, για να μπορούν τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματά τους όταν δεν βρίσκουν τα κατάλληλα λόγια.
Μιλήσαμε για τον Πικάσο με τα παιδιά και για το κίνημα του κυβισμού (ο Πικάσο προσπαθούσε να παρατηρήσει ένα πρόσωπο από διαφορετικές πλευρές και να το αποτυπώσει στο χαρτί). Τα παιδιά με αφορμή τον κυβισμό προσπάθησαν να φτιάξουν το δικό τους πορτρέτο.
Τους δόθηκαν κεφάλια ζώων και συζητήσαμε για το που μένει το καθένα από αυτά και τα παιδιά συνέχισαν το σώμα του ζώου που επέλεξαν και ζωγράφισαν τον περιβάλλοντα χώρο που ζει το καθένα.
Εργαστήρι Παραμυθογνωσιας-Ταξιδιού στη Γνώση: Την προηγούμενη εβδομάδα με τα παιδιά μας τελειώσαμε την ανάγνωση του βιβλίου “Ο μικρός πρίγκιπας” του Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ. Καταλάβαμε και εμείς τα λόγια του μικρού πρίγκιπα πως “το ουσιαστικό είναι αόρατο στο μάτι και πως μόνο με τη καρδιά μπορεί να δει κανείς σωστά!”. Μάθαμε μαζι με τον φίλο του μικρού πρίγκιπα τι σημαίνει να συνάπτεις βαθιές σχέσεις με τον άλλον, τι σημαίνει η αγάπη, η μοναδικότητα, ο αποχωρισμός και η ανάμνηση για την ψυχή του ανθρώπου! 1) Φτιάξαμε ένα κάδρο με την χαρακτηριστική σκηνή της εξημέρωσης της αλεπούς από τον μικρό πρίγκιπα ώστε κάθε παιδί να βάλει μέσα τη φωτογραφία του!
2) Φτιάξαμε μια γιρλάντα με τους ήρωες και τα σύμβολα του παραμυθιού και μοιράσαμε στα παιδιά παπυράκι με την παραπάνω πιο γνωστή φράση του βιβλίου που μεταφράστηκε σε δεκάδες γλώσσες και αποτελεί ένα από τα κορυφαία παιδικά και όχι μόνο αναγνώσματα στον κόσμο!
Ο Μικρός πρίγκιπας μας έδωσε το έναυσμα να ασχοληθούμε με το διάστημα και ορμώμενοι απ’ το τραγούδι των Αδερφών Κατσιμίχα, να φτιάξουμε το δικό μας ηλιακό σύστημα με “Του ήλιου τη γειτονιά”.
Έπειτα, ασχολήθηκαμε με ένα ακόμα σπουδαίο βιβλίο, “Το δέντρο που έδινε” του Σελ Σιλβερστάιν και μάθαμε τη σπουδαιότητα της ανιδιοτελούς αγάπης αλλα και την ομορφιά του να καταλαβαίνουμε οι άνθρωποι ποιοι είναι αυτοί που μας αγαπούν με αυτόν τον τρόπο και πως δεν πρέπει να είμαστε αχάριστοι απέναντι τους, αλλά να αναγνωρίζουμε αυτήν τη προσφορά τους.
Με το μεγαλύτερο ηλικιακό γκρουπ φτιάξαμε μια 3d μηλιά και το αγόρι (ή το κορίτσι) στην ηλικία που κάθε παιδί επιθυμούσε να ζωγραφίσει και με το μικρό ηλικιακό γκρουπ φτιάξαμε ένα ομαδικό project με την ευτυχισμένη μηλιά των ΚΔΑΠ να έχει φορτωμένες ευχές και καλές κουβέντες πάνω στα μηλαρακια της! Τα παιδιά συνεργάστηκαν άψογα και ενθουσιάστηκαν με το αποτέλεσμα! Τέλος, εργαστήκαμε πάνω στο πασίγνωστο παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ “Ο εγωιστής γίγαντας”. Αφού το διαβάσαμε με τα παιδιά, εξηγήσαμε το συμβολισμό του κήπου, του χειμώνα και της άνοιξης κάνοντας τις αντιστοιχίες με την ψυχή, τη θλίψη και την απομόνωση και τη χαρά της κοινής ζωής και φτιάξαμε το δικό μας εικονογραφημένο βιβλίο με τον κήπο του γίγαντα την άνοιξη και το καλοκαίρι! Η επόμενη εβδομάδα θα ναι αφιερωμένη σε έναν δικό μας μεγάλο παραμυθά, τον Ευγένιο Τριβιζά!
Εργαστήρι Μικροί Αρχαιολόγοι εν δράσει: Την προηγούμενη εβδομάδα μεταφερθηκαμε στον πρώτο μεγάλο πολιτισμό της Ελλάδας, τον κυκλαδικό πολιτισμό! Οι Κυκλαδίτες με τη χαρούμενη καθημερινότητά τους και τα έντονα χρώματα του πολιτισμού τους, τα χαρακτηριστικά ειδώλια αλλά και τα κάθε λογής και χρησιμότητας αγγεία, μάς ενέπνευσαν να φτιάξουμε τα δικά μας “κεραμικά” πιάτα με ειδώλια, πυξίδες, αρυβάλλους και τηγανόσχημα αγγεία!
Επόμενη στάση ο σπουδαίος μινωικός πολιτισμός! Τέσσερα μεγάλα ανάκτορα, της Φαιστού, της Κνωσού, των Μαλίων και της Ζάκρου, έδωσαν στους αρχαιολόγους πλήθος πληροφοριών για τους αρχαίους Κρητικούς!
Η ξεχωριστή θέση που είχε η γυναίκα στη μινωική εποχή, οι χρωματιστές τοιχογραφίες που απεικονίζουν την καθημερινότητα, ο μύθος του Μινώταυρου και η Γραμμική γραφή Α που δεν έχει ακόμα αποκρυπτογραφηθεί, μας ενέπνευσαν να φτιάξουμε ως έκθεμα με το μεγαλύτερο ηλικιακό γκρουπ, το δίσκο της Φαιστού και με το μικρότερο ηλικιακό γκρουπ, την ίδια κατασκευή αλλά με γλωσσοπίεστρα και με ποικίλα χρώματα! Ο δίσκος της Φαιστού κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών με τα ποικίλα και επαναλαμβανόμενα μοτίβα και σχέδιά του και τους έδωσε την ευκαιρία να δώσουν τις δικές τους εξηγήσεις, προτείνοντας τη δική τους αποκρυπτογράφηση! Και την επόμενη εβδομάδα θα μας απασχολήσει ο μινωικός πολιτισμός, τον οποίο θα διαδεχθεί ο ακόμα πιο λαμπρός μυκηναϊκός πολιτισμός!
Εργαστήρι Μυθολογίας: Η γνωριμία μας με τους σπουδαίους Θεούς του Ολύμπου συνεχίζεται, δίνοντας τα εναύσματα για περισσότερους μύθους, που μας δίνουν την ευκαιρία να θαυμάσουμε την ελληνική μυθολογία και τον τρόπο που οι αρχαίοι Έλληνες προσπαθούσαν να εξηγήσουν τον κόσμο γύρω τους, τα φυσικά φαινόμενα, τις ανθρώπινες σχέσεις και πράξεις, την άδικια, το δίκαιο και την ηθική! Το ζευγάρι του Ηφαίστου και της Αφροδίτης ήταν το πρωταγωνιστικό ζευγάρι αυτής της εβδομάδας! Ο Ήφαιστος ο Θεός της φωτιάς, ο σύζυγος της Αφροδίτης η οποία τον παντρεύτηκε με το ζόρι ενώ ποθούσε το Θεό Άρη, ήταν ο Θεός εκείνος που έφτιαξε την ασπίδα του Αχιλλέα στον Τρωικό πόλεμο και που λόγω της ασχήμιας του, η ίδια του η μητέρα η Ήρα τον κλώτσησε από τον Όλυμπο αφήνοντάς τον κουτσό στη Λήμνο όπου και εργάστηκε στο εργαστήριο του δεκαετίες!
Από τον Θεό της φωτιάς, ο Τιτάνας Προμηθέας ,θέλοντας να δώσει στους ανθρώπους την ευκαιρία να αναπτύξουν πολιτισμό, πήρε τη φωτιά και τη πρόσφερε στο ανθρώπινο γένος. Ο Δίας τον τιμώρησε και ένας αετός του κατέτρωγε τα σπλαχνα καθημερινά ενώ αυτα αναδιαμορφώνονταν κάθε βράδυ! Ο Προμηθέας είναι ένας άδικημενος ήρωας της μυθολογίας με τα παιδιά να τον εκτιμούν και να στενοχωριούνται για τη κατάληξή του! Τελος, η Θέα του έρωτα και της ομορφιάς Αφροδίτη που γεννήθηκε από τη θάλασσα στο νησί της Κύπρου, έδωσε την έμπνευση να μελετήσουμε τον πίνακα του Σάντρο Μποτιτσέλι και να μιλήσουμε για τη σχέση της με τους Θεούς Ήφαιστο και Άρη και το πώς η ομορφιά πολλές φορές φέρνει καταστροφικές συνέπειες αν δεν συνοδεύεται από τη σοφία!
Κατασκευές: 1) Κάρτα αναφοράς με τον Ήφαιστο και αίνιγμα για τον Ήφαιστο
2)Ανοιγόμενη κάρτα με τη φωτιά ως δώρο και τις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπου να τη παράξει
3)Πινακακι με τον Προμηθέα να φέρνει τη φωτιά στον Άνθρωπο
4) Αναδυόμενη Αφροδίτη από το κοχύλι φιγούρα του Μποτιτσέλι, σε πέτρα που έχει ζωγραφιστεί με τέμπερα