Δεν περιλαμβάνει πουθενά τη δυνατότητα απόλυσης η ρύθμιση για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό συγκεκριμένων κατηγοριών επαγγελματιών υπογραμμίζει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς. Σε συνέντευξη του στο ethnos.gr αναφέρεται και στο Freedom pass που παίρνουν οι νέοι 18 με 25 ετών με την πρώτη δόση του εμβολίου – σημειώνοντας πως από τις 20 Ιουλίου θα είναι έτοιμη η εφαρμογή.
Ο κ. Γεωργαντάς αναφέρεται και στον τρόπο με τον οποίο η πανδημία «επηρέασε» την ψηφιακή μετάβαση του κράτους, υπογραμμίζοντας ότι έγιναν 150 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές με το δημόσιο, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Αναφορικά με τα επόμενα βήματα ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημειώνει πως «πρέπει επιτέλους να μπει μια τάξη στη χαρτούρα και να ψηφιοποιηθούν οι φάκελοι» για την ταχύτερη έκδοση των συντάξεων.
– Η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη χορήγηση του Freedom Pass στους νέους έως 25 ετών, που θα κάνουν το εμβόλιο. Πότε ανοίγει η πλατφόρμα;
Οι νέοι μας ήταν η μοναδική κατηγορία πολιτών που δεν έλαβαν κανένα αντιστάθμισμα για τα τόσα που στερήθηκαν κατά τη διάρκεια εφαρμογής των περιορισμών. Έδειξαν υπομονή αλλά και ευθύνη απέναντι στις οικογένειες τους. Η κάρτα Ελευθερίας είναι λοιπόν μια επιβράβευση που αναμφισβήτητα δικαιούνται. Τώρα, η νέα γενιά καλείται να συμβάλει ξανά στην οικοδόμηση τείχους ανοσίας και στην ανάσχεση της μετάλλαξης “Δέλτα”.
To Freedom pass, η εφαρμογή του οποίου θα είναι έτοιμη στις 20 Ιουλίου, είναι λοιπόν ένα παραπάνω κίνητρο για τους νέους προκειμένου να προγραμματίσουν τον εμβολιασμό τους. Ταυτόχρονα, είναι και ένας τρόπος περαιτέρω τόνωσης της πραγματικής οικονομίας και δη τομέων που επλήγησαν ιδιαίτερα, όπως ο τουρισμός και η ψυχαγωγία.
-Η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των εργαζομένων σε μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων και των υγειονομικών. Για τους εργαζόμενους που δεν θα εμβολιαστούν σε αυτή τη φάση προβλέπεται αναστολή σύμβασης, ωστόσο μπορεί να τεθεί θέμα απολύσεων στο μέλλον; Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες εργαζόμενων;
H σύνδεση της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού με απολύσεις δεν είναι παρά μια επίνοια της αντιπολίτευσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ, για ακόμη μια φορά, ακολουθεί τη συνήθη του πρακτική: υπονομεύει την επάνοδο της χώρας στην κανονικότητα, προσπαθώντας να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στην κοινωνία, για να αποκομίσει πρόσκαιρα πολιτικά οφέλη. Καταλαβαίνω ότι ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται, ωστόσο το μόνο που καταφέρνει είναι να παγιώνει την εικόνα του ανεύθυνου στα μάτια των πολιτών. Με μια φράση: η ρύθμιση για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό συγκεκριμένων κατηγοριών επαγγελματιών δεν περιλαμβάνει πουθενά δυνατότητα απόλυσης. Όσον αφορά την επέκταση του υποχρεωτικού εμβολιασμού, νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι, ότι οι επαγγελματίες που συναναστρέφονται άμεσα με ευπαθείς ομάδες οφείλουν να τους προστατεύουν και όχι να τους θέτουν σε κίνδυνο. Για αυτό και ξεκινήσαμε με τους εργαζόμενους σε μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων. Για τον ίδιο λόγο θα συνεχίσουμε με τους υγειονομικούς, τόσο στον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα.
– Η πανδημία του κορoνοϊού επιτάχυνε σε σημαντικό βαθμό την ψηφιακή μετάβαση του κράτους. Αυτό φαίνεται και στην αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών από τους πολίτες;
Η ψηφιακή μεταρρύθμιση μας βοήθησε να παραμείνουμε ασφαλείς κατά τη διάρκεια της πανδημίας διευκολύνοντας παράλληλα την καθημερινότητά μας, σε μια σειρά υποθέσεων με το Δημόσιο. Προσφέραμε λειτουργικές εναλλακτικές στον παραδοσιακό τρόπο εξυπηρέτησης από το Κράτος και αφαιρέσαμε περιττά χρονικά και γραφειοκρατικά βάρη. Οι πολίτες αντιλήφθηκαν την αναγκαιότητα των μεταρρυθμίσεων και αγκάλιασαν γρήγορα τις αλλαγές.
Πλέον οι ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες έχουν παγιωθεί ως πραγματικότητα για τους περισσότερους συμπολίτες μας, και ιδίως για όλους εκείνους που για οποιοδήποτε λόγο δυσκολεύονται να προσέλθουν φυσικά στα γκισέ. Και το σημαντικό είναι ότι όσο προχωράμε, τόσο περισσότεροι επιλέγουν την ψηφιακή οδό… Νομίζω άλλωστε πως οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Το 2020 καταγράφηκαν 91 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο, ενώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 φτάσαμε τις 150 εκατομμύρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τον συνολικό αριθμό του περασμένου έτους. Το συμπέρασμα είναι ένα: όσο ο πολίτης βλέπει ότι οι ψηφιακές υπηρεσίες τον διευκολύνουν στην πράξη, τόσο περισσότερο τις εμπιστεύεται. Η ψηφιοποίηση αλλάζει την εικόνα του κράτους.
– Έχετε πολλές φορές μιλήσει για αλλαγή παραδείγματος όσον αφορά τον τρόπο που το κράτος αντιμετωπίζει τον πολίτη; Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
Στην πρώτη φάση της υγειονομικής κρίσης, το στοίχημα ήταν να κάνουμε το κράτος πιο λειτουργικό, θωρακίζοντας την ίδια στιγμή την ασφάλεια κάθε πολίτη αλλά και τη δημόσια υγεία συνολικά. Είχαμε μπροστά μας μια εντελώς πρωτόγνωρη και δύσκολη συγκυρία, η οποία μετέβαλε σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες των πολιτών. Σε μια νέα συνθήκη, το κράτος οφείλει να αναθεωρεί τη νοοτροπία και τις διαδικασίες του, προκειμένου να προσαρμόζεται αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα. Με λίγα λόγια, να μη μένει πίσω. Αυτή ακριβώς η αντίληψη αποτέλεσε το θεμέλιο της επιτυχίας της κυβέρνησης όσον αφορά τη διαχείρηση της πανδημίας και την εκστρατεία εμβολιασμού.
Σχεδιάσαμε τις πολιτικές μας βάσει δεδομένων και διεθνών πρακτικών, θέσαμε στόχους, και τους πετύχαμε με συντονισμένη και επιτελική δράση, αναθεωρώντας και αναβαθμίζοντας το σχεδιασμό μας όταν αυτό απαιτείτο. Και το μεγαλύτερο επίτευγμα της αλλαγής αυτής είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς της πολιτείας, στην κυβέρνηση και κατ’επέκταση στην ίδια την πολιτική. Και αυτό δεν αποδεικνύεται μόνο από τα επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ αλλά και από την τεράστια ανταπόκριση των πολιτών στις νέες ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, όπως ανέφερα και προηγουμένως.
Το επίτευγμα, λοιπόν, αυτό, αποτελεί το ισχυρότερο όπλο για την ανασυγκρότηση της χώρας στην εποχή μετά την πανδημία. Όπως έχω ξαναπεί, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ο πολίτης αντιλαμβάνεται το κράτος ως λύση και όχι ως εμπόδιο.
– Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες έχει σχέση με τις σοβαρές καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων. Τελικά πόσο εφικτός είναι ο στόχος για συντάξεις με ένα … κλικ;
Ο Υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης συνόψισε το πρόβλημα σε μία φράση: διαθέτουμε τα χρήματα για να αποδώσουμε τις συντάξεις, αλλά δεν έχουμε συγκεντρωμένη την πληροφορία που χρειάζεται για να προχωρήσουμε στην έκδοσή τους. Είμαστε, λοιπόν, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και τον Κωστή Χατζηδάκη, προκειμένου να βρεθεί μια λύση αποσυμφόρησης καθ όλη τη διαδικασία επεξεργασίας και απονομής των συντάξεων. Πρέπει επιτέλους να μπει μια τάξη στη χαρτούρα και να ψηφιοποιηθούν οι φάκελοι, ώστε να μπορούμε να δίδουμε στους συνταξιούχους τις συντάξεις που δικαιούνται, χωρίς ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών θα αυξήσει τη λειτουργικότητα του συστήματος, εξοικονομώντας σημαντικό χρόνο στη διαδικασία απονομής και διαμορφώνοντας, σταδιακά, κατηγορίες συντάξεων, οι οποίες θα εκδίδονται κατά πολύ αμεσότερα από ότι συμβαίνει τώρα.
– Συνολικά προβλέπονται σχεδόν 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού. Σε ποιους βασικούς άξονες θα κινηθούν οι παρέμβασεις;
Το Ταμείο Ανάκαμψης είναι η ευκαιρία της χώρας να δημιουργήσει ένα βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον. Να ωθήσει τη χώρα σε μια τροχιά δυναμικής ανάπτυξης. Η ανασυγκρότηση της χώρας περνά μέσα από την ψηφιοποίηση. Για αυτό και ένα σημαντικό μέρος των κονδυλίων θα διοχετευτεί στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους και της οικονομίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι από τα πρώτα δώδεκα έργα που εγκρίθηκαν προς υλοποίηση, τα 8 αφορούν στην ψηφιακή διακυβέρνηση. Από την Ενιαία Ψηφιακή Υποδομή για την επέκταση της ψηφιακής εξυπηρέτησης και των συναλλαγών μεταξύ Δημοσίου, επιχειρήσεων και πολιτών έως την επέκταση της πλατφόρμας data.gov.gr και την αναβάθμιση της παροχής ανοιχτών δεδομένων.
Με λίγα λόγια, μέσω των πόρων του Ταμείου, θα μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε το μεγαλύτερο μέρος των έργων που αποτυπώνονται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τον χάρτη δηλαδή των στρατηγικών μας προτεραιοτήτων για την ψηφιακή μετάβαση της χώρας.