«Σύντροφοι και συντρόφισσες,
συζητάμε σήμερα για το κυκλοφοριακό στην Αττική, ως την αυτονόητη διάσταση για αυτό που αγωνιζόμαστε καθημερινά: την ποιότητα της ζωής και της καθημερινότητας των ανθρώπων που θέλουμε να εκπροσωπήσουμε.
Χωρίς εισαγωγές, θα σας πω απλά ότι το πρόβλημα στην Ανατολική Αττική δεν είναι μόνο η κίνηση, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, με όλες τις συνεπακόλουθες διαστάσεις, κοινωνική, οικονομική, περιβαλλοντική. Το πρόβλημα στην Ανατολική Αττική είναι και η οδική ασφάλεια, και οι οδικές και συγκοινωνιακές διασυνδέσεις, ειδικά από μακρινές περιοχές της Αττικής, σε μια περιοχή με τεράστια, ραγδαία πληθυσμιακή, οικιστική, κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, χωρίς δυστυχώς όλες τις σύνοδες υποδομές που θα έπρεπε να έχουν ακολουθήσει.
Αυτά που θα σας πω δεν είναι οι σκέψεις μου για το πώς λύνουμε το κυκλοφοριακό στην Ανατολική Αττική ή στην Αττική συνολικά. Αυτά που θα σας πω είναι προτάσεις μας συγκεκριμένες, ήδη κατατεθειμένες στη Βουλή με τη μορφή ερωτήσεων, επίκαιρων ερωτήσεων και παρεμβάσεων, ακολουθούμενες από ανάλυση και τεκμηρίωση για κάθε μία από αυτές ξεχωριστά.
Τρεις βασικοί άξονες:
1. οδικά δίκτυα, επεκτάσεις και υποδομές.
2. μέσα σταθερής τροχιάς στην περιοχή.
3. συγκοινωνιακή διασύνδεση κυρίως με λεωφορεία.
1. Οδικά δίκτυα, επεκτάσεις και υποδομές
Συζητήθηκε και προηγουμένως. Το πρώτο κρίσιμο ζήτημα αφορά τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προς το Λαύριο, προς τη Ραφήνα και προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της σήραγγας της Ηλιούπολης. Οι δύο πρώτες τουλάχιστον μπορούν να συνδέσουν το αεροδρόμιο με τα δύο λιμάνια με όρους αυτοκινητοδρόμου και να λύσουν κρίσιμα ζητήματα που αφορούν ακόμη και το τουριστικό προϊόν της Αττικής αλλά και της χώρας συνολικά.
Και για τις τρεις αυτές, η απάντηση της κυβέρνησης στη Βουλή είναι ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα και δεν υπάρχει χρηματοδότηση.
Δεύτερον, η περιφερειακή οδός Παιανίας-Μαρκοπούλου, με παράκαμψη προς το Κορωπί. Μελέτες έχουν εκπονηθεί από το 2009 και παρατάθηκαν μέχρι το 2016, αλλά σήμερα είναι εντελώς παγωμένες.
Τρίτον, η παράκαμψη του Λαυρίου, που στοχεύει στη δυτική πρόσβαση της πόλης, μέρος της μελέτης των υπολειπόμενων τμημάτων της λεωφόρου Σταυρού–Λαυρίου, επίσης σήμερα κολλημένη.
Τέταρτον, η υπογειοποίηση της λεωφόρου Μαραθώνος στην Παλλήνη. Η Παλλήνη τριχοτομείται από τρεις βασικούς οδικούς άξονες, τη λεωφόρο Μαραθώνος, την Αττική Οδό και τη λεωφόρο Σπάτων, χωρίς επαρκές περιφερειακό οδικό δίκτυο. Αποτέλεσμα: το 80% της διερχόμενης κυκλοφορίας να περνά από τη λεωφόρο Μαραθώνος, προκαλώντας πολύ σοβαρή συμφόρηση. Θέτουμε το ζήτημα αυτό συνοδευτικά με τον περιφερειακό δρόμο του Ντραφιού, που θα συνδέσει το Μετρό Παλλήνης με το Πικέρμι και με την ενδιάμεση περιφερειακή του διαδρομή.
Τελευταίο στα οδικά δίκτυα: ο παραλιακός άξονας που συνδέει την Αγία Μαρίνα του Δήμου Μαραθώνα με τους Αγίους Αποστόλους και τη Σκάλα Ωρωπού, ώστε να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη οδική διασύνδεση στα ακραία σημεία της παραλιακής ζώνης της Βόρειας και Ανατολικής Αττικής.
2. Σιδηροδρομικές επεκτάσεις- Μέσα σταθερής τροχιάς
Πρώτον, η επέκταση του Προαστιακού από το σημερινό του τέρμα σε δύο κατευθύνσεις — προς Ραφίνα και προς Λαύριο, ώστε να συνδεθούν το αεροδρόμιο και τα Μεσόγεια με τα δύο λιμάνια με μέσα σταθερής τροχιάς, με αναπτυξιακά και εμπορικά οφέλη. Το 2022 η κυβέρνηση μιλούσε για συμβασιοποίηση το 2023 και έναρξη εργασιών το 2024. Χριστούγεννα 2025: δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα.
Δεύτερον, η επέκταση του ηλεκτρικού (ΗΣΑΠ) από την Κηφισιά προς τον Δήμο Διονύσου και συγκεκριμένα προς τον Άγιο Στέφανο, με διασύνδεση με τον Προαστιακό.
Τρίτον, στο πλαίσιο της μελέτης για την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, ζητάμε περαιτέρω επέκταση ώστε το Μετρό να φτάσει στις Αχαρνές, με τρεις ενδιάμεσους σταθμούς: Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές και στο Ζεφύρι σύνδεση με τον Προαστιακό.
Επιπλέον, ζητάμε τη δημιουργία σταθμού Μετρό στον Γέρακα, στην ήδη υπάρχουσα γραμμή 3. Ο σταθμός προβλέπεται από την αρχική μελέτη και θα συμβάλει καθοριστικά στην αποσυμφόρηση της λεωφόρου Μαραθώνος και της Μεσογείων.
3. Δημόσιες συγκοινωνίες – λεωφορεία- αστικά δίκτυα
Τον Μάρτιο του 2024 η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του 2025 θα ενταχθούν στο δίκτυο της Αττικής 951 νέα λεωφορεία — 211 από αυτά στην Ανατολική Αττική. Τον Αύγουστο, σε επίσκεψη στο νέο αμαξοστάσιο στο Κορωπί (που δεν έχει ούτε συνεργείο ούτε πρατήριο καυσίμων), ανακοινώθηκε ότι στην περιοχή μας έχουν φτάσει μόνο 30 καινούργια λεωφορεία.
Θέτουμε δύο ζητήματα:
– Πύκνωση των δρομολογίων, ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές: Λαυρεωτική, Σπάτα, Μαραθώνας, Ωρωπός, Σαρωνικός, αλλά και ειδικές περιοχές όπως το Ντράφι και η Διώνη
– Νέο δίκτυο ΟΑΣΑ για περιοχές που δεν εξυπηρετούνται.
Συγκεκριμένα:
• Στη Ραφήνα δεν υπάρχει αστικό λεωφορείο που να συνδέει τον οικιστικό ιστό με το λιμάνι, που θα μπορούσε μάλιστα να συνδεθεί και με το αεροδρόμιο.
• Στα Σπάτα δεν υπάρχει απευθείας σύνδεση με τον Προαστιακό.
• Στη Διώνη δεν υπάρχει καθόλου λεωφορειακή σύνδεση.
• Το Κάτω Σούλι Μαραθώνα εξυπηρετείται από ΚΤΕΛ με πολύ υψηλό κόστος για τους κατοίκους.
• Στα Καλύβια ζητήσαμε σύνδεση με το Κέντρο Υγείας και τον Προαστιακό.
Από όλες τις προτάσεις μας, η μόνη που υλοποιήθηκε είναι αυτή
Κλείνω λέγοντας το εξής: Κάθε μία από αυτές τις προτάσεις είναι συγκεκριμένη, τεκμηριωμένη και κατατεθειμένη στη Βουλή για να λύσει πολύ συγκεκριμένα προβλήματα. Για τις σημερινές συνθήκες στο κυκλοφοριακό της Αθήνας και για το γεγονός ότι χάνουμε ώρες κάθε μέρα στις μετακινήσεις μας, δεν φταίει η κακή μας τύχη. Δεν φταίει η κακιά μας η μοίρα. Φταίει η κακή μας κυβέρνηση και το έλλειμμα πολιτικής βούλησης.
Ρωτήθηκε τί πρέπει να αλλάξουμε.
Πρέπει να αλλάξουμε την κυβέρνηση»