Με στόχο να καταστεί μια εναλλακτική πύλη του Πειραιά, για την είσοδο τουριστών στην Αττική (και όχι μόνο), υλοποιείται από το ΤΑΙΠΕΔ η πώληση του πλειοψηφικού μεριδίου του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ). Η υποβολή ενδιαφέροντος έχει προγραμματιστεί για τις 14 Μαΐου 2024 και όλα δείχνουν ότι δεν θα λάβει παράταση, υποδηλώνοντας έτσι το έντονο ενδιαφέρον.
Το ΤΑΙΠΕΔ, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια, όπου διέθεσε το 67%, στο Λαύριο έχει αποφασίσει να διαθέσει το 50% συν μία μετοχή. Με τον τρόπο αυτόν, ο στρατηγικός επενδυτής θα έχει την πλειοψηφία και τον έλεγχο του management, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ένα σημαντικό ποσοστό, επιδιώκοντας τη δημιουργία υπεραξιών μετά την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα.
Πρόκειται για μια νέα στρατηγική που ακολουθεί το ΤΑΙΠΕΔ, αφήνοντας κατά μέρος τις παλιές «αναγκαστικές» πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων και επιδιώκοντας περισσότερο την αξιοποίησή τους με τη μεγιστοποίηση των υπεραξιών και των επιστροφών σε δεύτερο χρόνο.
Στα ισχυρά σημεία του ΟΛΛ είναι η ανάπτυξή του ως λιμένας κρουαζιέρας και μαρίνας. Τα στοιχεία δείχνουν τεράστια αύξηση των εισερχόμενων κρουαζιερόπλοιων και τουριστών. Το 2023 κατέβηκαν στο λιμάνι από κρουαζιερόπλοια 139.000 επιβάτες, από σχεδόν μηδενική κίνηση, που ήταν το 2020 και πιο πριν. Το 2021 οι εισερχόμενοι επιβάτες είχαν ανέλθει σε 16.000 και το το 2022 σε 95.000.
Αντίστοιχη ραγδαία αύξηση της κίνησης εμφανίζεται σε εμπορευματικό πεδίο. Η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου στο λιμάνι του Λαυρίου πέρυσι ανήλθε σε 70.000 τόνους, από 52.000 τόνους το 2022 και μόλις 8.000 τόνους από το 2019 και πριν. Επίσης, σημαντική άνοδος καταγράφεται και στην ακτοπλοϊκή κίνηση, όπου η διακίνηση επιβατών ανέρχεται σε περισσότερα από 500.000 άτομα τα τελευταία δύο χρόνια.
Μόνον η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων χωλαίνει και βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα απ’ ό,τι στο παρελθόν. Πέρυσι διακινήθηκαν μόλις 8.000 εμπορευματοκιβώτια, από 18.000 που ήταν το 2018. Στελέχη κοντά στη διαδικασία αναφέρουν ότι υπάρχουν όρια στην ανάπτυξη του λιμανιού ως εμπορευματική πύλη της χώρας, λόγω απουσίας επαρκούς χερσαίας ζώνης.
Έτσι, ο νέος επενδυτής που θα φέρει το ΤΑΙΠΕΔ θα εστιάσει στην τουριστική αξιοποίηση. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η δημιουργία ενός δεύτερου λιμένα κρουαζιέρας στην Αττική είναι μια δραστηριότητα που τη «σηκώνει» η αγορά, δεδομένου του κορεσμού του Πειραιά, αλλά και των υψηλών τελών ελλιμενισμού που εφαρμόζει η Cosco στον ΟΛΠ. Εξάλλου, ο λιμένας Λαυρίου βρίσκεται πιο κοντά στα κοσμοπολίτικα νησιά του Αιγαίου αλλά και στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και μόλις 10 χλμ. μακριά από τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, που συνιστά αγαπημένο προορισμό επιβατών κρουαζιέρας.
Και δεν είναι μόνον η κρουαζιέρα. Το Λαύριο αναμένεται να λειτουργήσει και έως μία «υπερμαρίνα» φιλοξενίας σκαφών της Αττικής. Ο λιμένας φιλοξενεί μαρίνα 150 θέσεων ελλιμενισμού σκαφών και ήδη προχωρεί σχέδιο υπερδιπλασιασμού της με την προσθήκη επιπλέον 195 (πλωτών) θέσεων σκαφών. Προς την κατεύθυνση αυτήν, ήδη έχει εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση. Η πιο σημαντική επένδυση, ωστόσο, είναι η δημιουργία μαρίνας super-yacht που σχεδιάζεται στη νότια πλευρά του λιμένα. Η επένδυση αυτή αναμένεται να ξεκινήσει αφού εγκατασταθεί ο νέος στρατηγικός επενδυτής.
Αντίθετα, η διαδικασία επέκτασης της υφιστάμενης μαρίνας ήδη υλοποιείται, όπως επίσης η διαδικασία ενεργειακής αυτονόμησης των δραστηριοτήτων του λιμένα μέσω ΑΠΕ. Η διοίκηση του λιμένα στοχεύει στη δημιουργία πάρκου φωτοβολταϊκών. Με τον τρόπο αυτόν το ΤΑΙΠΕΔ και η διοίκηση του λιμένος φέρνουν χρονικά πιο μπροστά επενδύσεις (τις οποίες στο παρελθόν θα έκανε ο επενδυτής), οι οποίες με τη σειρά τους φέρνουν πιο μπροστά έσοδα στον παραχωρησιούχο και, κατά συνέπεια, μεγαλύτερα έσοδα κατά τη μετοχοποίηση του λιμένα, αλλά και έπειτα από αυτήν.
Το ίδιο ισχύει με το φωτοβολταϊκό και αιολικό πάρκο που τώρα προωθούν για υλοποίηση στον λιμένα ο ΟΛΛ και το ΤΑΙΠΕΔ. Το μοντέλο δε αυτό αναμένεται να ακολουθηθεί και στα επόμενα λιμάνια προς αξιοποίηση, αλλά και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στην αρμοδιότητα του ΟΛΛ βρίσκονται και άλλοι δύο μικροί λιμενίσκοι, εκατέρωθεν του βασικού λιμένα. Πρόκειται για τους λιμενίσκους Βρομοπουσίου και Λεγραινών, οι οποίοι αυτήν τη στιγμή βρίσκονται στην αρμοδιότητα του ΟΛΛ. Η συνέχιση, ωστόσο, αυτού του καθεστώτος των λιμενίσκων θα επανεξεταστεί κατά τη μετοχοποίηση του λιμένα.
Στους ενδιαφερόμενους επενδυτές, όπως έχει γράψει στο παρελθόν το powergame.gr, συγκαταλέγονται τόσο εταιρείες κρουαζιέρας όσο και εταιρείες διαχείρισης μαρίνων.