Η κατάσταση πλήττει ιδιαίτερα μαθητές από ειδικά σχολεία, καθώς και από μουσικά και καλλιτεχνικά ιδρύματα, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις αδυνατούν να παρακολουθήσουν μαθήματα λόγω της έλλειψης μεταφοράς. Αναφορές κάνουν λόγο για παιδιά που ξυπνούν στις 5 τα ξημερώματα και χρησιμοποιούν έως και τέσσερα διαφορετικά μέσα μαζικής μεταφοράς για να φτάσουν στο σχολείο τους.
Οι αντιδράσεις γονέων και μαθητών
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Αττικής, Φίλιππος Φλουσκούνης, υπογράμμισε μιλώντας στην ΕΡΤ ότι το ζήτημα δεν είναι καινούργιο, αλλά επαναλαμβανόμενο. Όπως εξηγεί, οι ιδιώτες μεταφορείς που αναλαμβάνουν τα δρομολόγια συχνά εγκαταλείπουν συμβάσεις με τα σχολεία, δίνοντας προτεραιότητα στον τουρισμό. «Πιθανόν να μην τους συμφέρει να αφήσουν τον τουρισμό και για αυτό να μην έχουν ξεκινήσει ακόμα», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας την ανάγκη για κρατικά σχολικά λεωφορεία.
Η θέση της Περιφέρειας
Η Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Αττικής, Έρρικα Μπερζεράκου, παραδέχθηκε τις καθυστερήσεις, σημειώνοντας ότι έχουν πραγματοποιηθεί ήδη τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες και διαπραγματεύσεις, χωρίς όμως να έχει καλυφθεί το σύνολο των αναγκών. Τόνισε, ωστόσο, ότι η Περιφέρεια εφαρμόζει το ισχύον νομικό πλαίσιο και διαχειρίζεται τα κονδύλια του Υπουργείου, χωρίς να έχει η ίδια τη δυνατότητα νομοθέτησης.
Παρά τις διαβεβαιώσεις, η έλλειψη συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος εντείνει την αβεβαιότητα για χιλιάδες οικογένειες, που εξακολουθούν να αγωνιούν για το πότε θα εξασφαλιστεί η μεταφορά των παιδιών τους.
Ζήτημα θεσμικό και κοινωνικό
Η υπόθεση αναδεικνύει ξανά το χρόνιο πρόβλημα της μεταφοράς μαθητών, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κερδοφορία των ιδιωτών. Γονείς και εκπαιδευτικοί ζητούν έναν δημόσιο φορέα μεταφοράς και αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου, ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στη δημόσια εκπαίδευση.
Χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και κρατική ευθύνη, το πρώτο κουδούνι κινδυνεύει να χτυπά κάθε χρόνο με άδειες αίθουσες – και μαθητές σε αναμονή για ένα σχολικό λεωφορείο που δεν έρχεται.